Wyświetlono wiadomości znalezione dla hasła: zadania z matematyki ostrosłupy





Temat: pilna pomoc z matematyki
Proszę pomóżcie mi w zadaniach z matematyki.

Zadanie 1
Dany jest graniastosłup prawidłowy trójkątny, którego krawędź podstawy ma długość 4. Oblicz jego objętość, jeżeli pole powierzchni bocznej jest równe sumie sumie pól jego podstaw.

Zadanie 2
Trzy zbiorniki na paliwo w kształcie walca, o średnicy 50m i wysokości 60m, mają być na zewnątrz dwukrotnie pomalowane farbą. Jeden litr farby wystarczy na jednorazowe pomalowanie 10m2 powierzchni. Ile litrów farby potrzeba na pomalowanie tych zbiorników?

Zadanie 3
Pole powierzchni cakowitej prawidłowego ostrosłupa trójkątnego równa się 144√3, a pole jego powierzchni bocznej 96√3. Oblicz objętość tego ostrosłupa.



Temat: Zadanie - ostrosłupy cz2
Ostrosłup prawidłowy trójkątny ma wysokość 10. Przekrój zawierający krawędź boczną i wysokość przeciwległej ściany bocznej ma pole równe 15 pierwiastków z 3. Oblicz objętość tego ostrosłupa.

Nie mam zielonego pojęcia jak to zrobić więc proszę, jeżeli jest taka możliwość dokładne napisanie jak to obliczyć i jakiś rysunek jeśli można. Zadanie jest na jutro .

Zadanie jest z podręcznika Matematyka 2, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe str.241 zadanie 27





Temat: [ Wyższa] Naciag liny - zadanie
To nie jest zadanie z fizyki tylko z matematyki - a dokładnie z geometrii. Narysuj sobie ostrosłup prawidłowy o podstawie trójkąta równobocznego o boku a i krawędzi ściany bocznej o długości l. Narysuj go jednak tak aby podstawa była na górze a wierzchołek na dole.
W tym wierzchołku jest twoje ciało o zadanym ciężarze. Na ciało działa siła cieżkości (ciężar) oraz siły naciągu nici (wartości tych sił są takie same) ułożone wzdłuż krawędzi ścian bocznych ostrosłupa. Wystarczy, że dodasz do siebie te trzy wektory i wypadkowy wektor porównasz z ciężarem. Stąd policzysz siłę naciągu.

Jak widzisz najważniejsze w tym zadaniu to zrobienie bardzo dokładnego rysunku.



Temat: Dwa zadania
CZESC !!!

Wiem ze za duzo czasu nie macie, ale jesli jednak troche znajdziecie mam dwa
zadanka:

1)         Rozwiazac rownanie:  cos4x = sin3x

2)       W ostroslupie prawidlowym szesciokatnym krawedz podstawy ma dlugosc
p, a krawedz boczna dlugosc 2p. Obliczyc cosinus kata dwusciennego miedzy
sasiednimi scianami bocznymi tego ostroslupa

Za wszystkie rady i wskazowki a takze rozwiazania z gory dziekuje ( prosze
je kierowac na priva). Jednoczesnie pragne Was poinformowac ze zadania te
pochodza z Korespondencyjnego kursu przygotowawczego z matematyki -
pazdziernik '99 . Jezeli ktos z Was wysyla co miesiac do nich swoje prace
prosze o kontakt. Bedziemy mogli sobie sprawdzic wyniki i podzielic sie
wskazowkami na dane zadanie. Inne zadania z tego kursu ( wszystkich jest 8 )
juz zrobilem i jesli ktos z nimi mialby problemy sluze pomoca.

No to pa
Bartek





Temat: Uzytkownicy nastolatka- pomocni w nauce.. :)
Słuchajcie kto pomoże mi w zadaniach z matematyki ?

takich jak :

Zadanie 6

Oblicz objętość i pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego :
a) czworokątnego o krawędzi podstawy 5 cm i wysokości 2 cm
b) czworokatnego o krawędzi podstawy 4cm i wysokości 2 dm
c) trojkatnego o krawedzi podstawy 3dm i wysokosci 2mm
d)szesciokatnego o krawedzi podstawy 4 cm i wysokoci 3m

i Zadanie 8

Na dziedzincu Luwru postawiono przeszkolony budynek w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego . Podstawa tego ostrosłupa ma krawędz dłogości 35 m , a wysokosc jest równa 21,6 m

a) Jaka jest objetosc tego budynku ?
b)Jaka jest powierzchnia jego ścian ?



Temat: Zadanie - ostrosłupy
Krawędź czworościanu foremnego ma długość 10cm. Przekrój tego czworościanu zawiera wysokość jednej ze ścian i wierzchołek nie należący do tej ściany. Jaką figurą jest ten przekrój? Oblicz jego obwód i pole powierzchni.

Nie mam zielonego pojęcia jak to zrobić więc proszę, jeżeli jest taka możliwość dokładne napisanie jak to obliczyć i jakiś rysunek jeśli można. Zadanie jest na jutro .

Zadanie jest z podręcznika Matematyka 2, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe str.241 zadanie 25



Temat: Zadanka Matematyczne
Mam ogromną prośbę! Do środy musze rozwiązać kilka zadań z matematyki. Jednak, niestety, ale dostałam jakiegoś zaćmienia umysłu i w ogóle mi to nie idzie. Może mi jakoś pomożecie!?

Oto i te zadania.

5. Oblicz wysokość i objętość ostrosłupa prawidłowego:

a) czworokątnego o krawędzi podstawy 1 dm i krawędzi bocznej 2 dm, (wiem, że banalnie brzmi, ale dziwaczny wynik mi wychodzi)

b) trójkątnego o krawędzi podstawy 8 cm i krawędzi bocznej 12 cm,

c) sześciokątnego o krawędzi podstawy 4 cm i krawędzi bocznej 10 cm.

***

14. Oblicz objętość i pole powieszchni stożka otrzymanego w wyniku obrotu :

a) trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych 3 cm i 5 chm wokół krótszej przyprostokątnej,

b) trójkąta równobocznego o obwodzie 12 cm wokół wysokości,

c) trójkąta równoramiennego prostokątnego o przyprostokątnej długości 5 cm wokół wysokości poprowadzonej z wierzchołka kąta prostego.

***

Bardzo proszę o pomoc! Będę naprawdę wdzięczna!

Z.P. psota



Temat: Zadania Domowe
Ludzie pilna sprawa potrzebuje rozwiązanie zadania dla koleżanki z 3 gimnazjum :

A oto treśc zadania z matematyki niby proste ale ja nie pamiętam już tego działu.

1 . Narysuj graniastosłup prawidłowy trójkątny w skali 1:1 o wymiarach : krawędź podstawy a=4 a wysokość graniastosłupa h=10 cm . Oblicz jego objętość i pole powierzchni całkowitej.

2. Narysuj ostrosłup prawidłowy sześciokątny w skali 1:1 o wymiarach : krawędź podstawy a = 5 , wysokość ściany h= 12 , oblicz jego objętość , pole powierzchni całkowitej oraz zaznacz kąt alfa nachylenia krawędzi bocznej do podstawy , kąt beta nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy

Bardzo proszę was o pomoc potrzebuje rowiązania oraz rysunku na jutro do 20.

Jeśli nie to jestem skończony to sprawa życia i śmierci.



Temat: Próbna matura z matmy
Ciekawe które były trudniejsz???
Zadanie 1 prymitywnie łatwe. No może odległość dla niewtajemniczonych sprawiła kłopt.
Zadanie 2. oŁatwiejsze ze statystyki trudno
Zadanie 3. Przepisać to co autorzy podali i wstawić inne cyferki. BANAŁ
Zadanie 4.No kombinatoryki czasami sprwia klopt.
Ale i tak było łatwiejsze niż we Wrocławiu, tam było trzeba skorzystać z kombinacji a tu z łatwych permutcji
Zadanie 5. Bez komentarza. Nic tu nie było do roboty.
Zadanie 6. No może to było jedno z tych trudniejszych w tym zestawie.W szkole nie uczą uczniów liczyć
Zadanie 7. Najłatwiejsze zadanie z funkcji kwadratowej jakie w życiu widziałem
Zadanie 8. Banalny ciąg (wstawia się za n liczby naturane i jest)
Zadanie 9. Bez komentarza. W pamięci sie to liczy.
Zadanie 10. Planimetria jest generalnie trudna , więc mogło sprawiać kłopt.
Zadanie 11. Ostrosłup jak we wrocławiu nawet ten sam cosinus kąta wyszedł. Średniej trudność.

Robaczki jak ta matura była trudna to co mają powiedzieć ci co zdawali starą maturę z matematyki.
Lepiej się pouczyć trochę bo rozszerzona was zabije i żegnajcie studia w tym roku
Pozdrowionka OLO



Temat: stereometria - prosze o pomoc
Prosze o pomoc z zadaniami! nie wiele mam wspolnego z matematyk? na maturze zdaje geografie wgole z matma mam od zawsze problem poprostu pewnych rzeczy nie potrafie sobie wyobrazic jak np. ostros3upy! prosze jakiegos matematyka o pomoc o to zadania!
zad 1
objetosc prawidlowego ostroslupa czworokatnego wynosi v, kat nachylenia krawedzi bocznej do plaszczyzny podstawy wynisi alfa. znajdz krawedz boczna ostroslupa
zad2
oblicz objetosc i pole powierzchni bocznej ostroslupa prawidlowego szesciokatnego jezeli krawedz boczna jest rowna l , a srednica okregu wpisanego w podstawe ostroslupa wynosi d.
zad3
krawedz boczna ostroslupa prawidlowego trojkatnego jest rowna l, a wysokosc ostroslupa H . znajdz kat dwusienny przy podstawie.
zad 4.
wyznacz objetosc prawidlowego ostroslupa czworokatnego jezeli kat nachylenia krawedzi bocznej do podstawy wynosi alfa, a pole przekroju ostroslupa plaszczyzny podstawy i wierzcholek ostroslupa jest rowne S. znajdz takze kat miedzy sciana boczna i plaszczyzna podstawy

Z góry dziekuje, chocby za checi albo jaks poodpowiedz



Temat: Promień kuli opisanej na ostrosłupie
Witam grupowiczów,

Od razu zaznaczę iż zadanie, które sprawia mi problemy pochodzi ze
styczniowej edycji korespondencyjnego kursu z matematyki organizowanego
przez Politechnikę Wrocławską. Zwracam się z prośbą nie o rozwiązanie
problemu za mnie, lecz o podsunięcie wskazówek lub ewentualne wskazanie
błędów w moim dotychczasowym rozumowaniu. Oto treść zadania:

"Podstawą ostrosłupa ABCS jest trójkąt rownoramienny, którego kąt przy
wierzchołku C ma miarę (alfa), a ramię ma długość BC=b. Spodek wysokości
ostrosłupa leży w środku wysokości CD podstawy, a kąt płaski ściany
bocznej ABS przy wierzchołku ma miarę (alfa). Obliczyć promień kuli
opisanej na tym ostrosłupie oraz cosinusy kątów nachylenia ścian
bocznych do podstawy".

Do czego udało mi się dojść:
- Trójkąt ABS jest identyczny z trójkątem ABC (podstawą).
- Trójkąt SDC jest trójkątem równobocznym i jestem w stanie policzyć
  długośći jego boków, a dzięki temu wysokość ostrosłupa.
- środek kuli opisanej leży na tej samej płaszczyźnie co trójkąt SDC i
  nie leży na wysokośći ostrosłupa.

Co jeszcze muszę zauważyc i jak to wykorzystać by "dobrać się" do
promienia kuli opisanej na ostrosłupie?

pozdrawiam





Temat: Matura MAJ 2009 Matematyka
"Matematyka poziom rozszerzony, przykładowe odpo..
kasidelvar 13.05.09, 15:23 Odpowiedz
1 - zadanie z P(2009, 2009^2)
a) należy
b) wychodził taki równoległobok z zarysowanymi konturami

2 - zadanie z wykresem funkcji wykładniczej
a) a = pierw(3)
b) m <2,+niesk) u {0}

3 - zadanie z wielomianem
x = 1/2 x = -3/2 x=3/2

4 - zadanie z logarytmem
x(-Pi/2,-Pi/3) u (-Pi/3,Pi/3) u (Pi/3, Pi/2)

5 - zadanie z królem

k + [2*25 + (n-1)2]n/2 - 50n >= 1
z tego wyliczamy wyrażenie, i liczymy delte uzależnioną od k, delta musi być mniejsza lub równa 0 aby nierówność była zawsze prawdziwa.
k=170, dzień 13.

6 - zadanie z ciągiem
q = 4, przekształcenie nierówności do 4>1

7 - te promienie okręgu banalne, najpierw przekątna małego kwadratu, (potem odjąć od niej 2 promienie małego okręgu i podzielić na 2)*
i R = 2r - (*) i z tego wyliczyć

8 - zadanie z tym 9Pierw(A), też łatwe. wyciągnąć przed nawias 2 w wykładniku potęgi, zdjąć pierwiastek, wymnożyć przez te 9=3^2 i wychodziło B.

9 - prosta styczna do okręgu
wzór na najkrótszy odcinek między punktem S(środek okręgu) a prostą y=ax-1
ostatecznie: y=(-3/4)x - 1

10 - kulki
4 kulki albo 8 kulek
rozwiązanie nierówności
3n^2/ 2n(4n-1) > 9/22
wychodził przedział n(0,3)
n=1 lub n=2 bo naturalne
dla n=1 mamy 4 kulki
dla n=2 mamy 8 kulek

11 - ostrosłup
a) cos = 1/4
b) pierw(5)a^2/4

Wszystko na pewno dobrze; ] Jestem pierwszy niż gazeta wyborcza!; x
Gazeto przestań się wygłupiać i nie postuj fałszywych odpowiedzi."



Temat: [Humor?] Jak spartolić zadanie


Jest ostrosłup prawidłowy trójkątny, którego kąt przy wierzchołku jest
taki
sam jak kąt między dwoma ścianami bocznymi. (Jeszcze trochę innych danych)

Pomyślałem sobie, że to zadanie jest podchwytliwe. A jakże! Okazało się,
że
kąt przy wierzchołku ma 90 stopni, a przecież to niemożliwe, bo suma kątów
przy wierchołku wynosi maksymalnie 180 stopni, tak więc to zadanie jest
nierozwiązywalne.

Najśmieszniejsze jest to, że jestem drugą osobą która rozwiązała to
zadanie
w mojej klasie... Byłbym... Doszedłem do połowy zadania i sobie taką tezę
postawiłem :

Na swoje usprawiedliwienie mam tylko to, że miałem przebłyski z jakiegoś
innego zadania (nie z matury) i tam było takie założenie...


Matura probna, ten rok, klasy matematyczne, woj. malopolskie.
Zgadlem? :-)

U nas na maturze jedna klasa wymyslila, ze jest to nierozwiazywalne zadanie
i puscila taka plote po szkole. A bylo to zadanie za 12 pkt, czyli trzeba je
bylo zrobic zeby miec 6. Jak juz ktos uwierzyl, ze to jest rozwiazywalne, to
nie bardzo wiedzial, jak udowodnic to, ze wysokosc sciany bocznej jest
zarazem jedna z jej krawedzi.
Ale mnie sie udalo :P





Temat: Nie dla amatorow - stereometria
W ogole to na poczatku chcialbym sie podzielic moimi spostrzezeniami co do
stereometrii. Wedlug mnie jest to najtrudniejszy dzial matematyki w szkole
sredniej, wrecz powiedzialbym ze nawet analiza mat. na studiach jest o wiele
latwiejsza.

Jako ze moja wiedza ze stereometrii jest przecietna, prosilbym zatem o
wskazanie jakis dobrych ksiazek, w ktorych opracowany jest ten dzial dobrze
i obszernie.

Aha, no a co do zadania, no to prosze o jakies wskazowki, jakas droge, cel.
Jak podejsc do tego zadania? Co na starcie trzeba zauwazyc?

Dany jest ostroslup prawidlowy czworokatny. Plaszczyzna dwusieczna kata
dwusciennego miedzy plaszczyzna sciany bocznej a plaszczyzna podstawy
ostroslupa dzieli powierzchnie boczna tego ostroslupa na dwie czesci o
rownych polach. Oblicz miare kata nachylenia plaszczyzny sciany bocznej do
plaszczyzny podstawy tego ostroslupa.

Poza ulozeniem odpowiedniego rownania i  zauwazeniem charakterystycznego
trojkata nic nie mam :(.

Nie chodzi mi o rozwiazanie tylko o sposob w jaki bierzemy sie w przypadku
tego typu zadan.





Temat: Pilnie potrzebna pomoc z matematyki :(
Witam jutro mam zaliczenie praktycznie całego pólrocza z najbardziej dla mnie po**ego przedmiotu jaki istnieje....

Musze umieć zrobić nastepujace zadania:
1.Podstawa graniastoslupa prostego jest romb o przekatnych 10 i 12.Dłuższa przekątna graniastosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod katem 45 stopni.Oblicz pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.

2.Podstawą graniastosłupa prostego jest trapez równoramienny o podstawach dł. 8 i 2 oraz wysokosci rownej 3.Oblicz objetosc graniastoslupa,wiedzac,że jego przekatna ma długość 5√2.

3.Podstawa graniastosłupa prostego jest romb o kącie ostrym 60 stopni.Wysokosc graniastoslupa jest rowna dluzszej przekatnej jego podstawy.Oblicz długość krawędzi podstawy,jeżeli objetość graniastosłupa jest równa 12.

4.Krawędź podstawy ostrosłupa prawidłowego trójkątnego ma długość 6,a krawędź boczna 4.
a)Oblicz kąt nachylenia krawedzi bocznej ostroslupa do jego podstawy.
b)Oblicz objetosc tego ostroslupa.

5.Pole sciany bocznej ostroslupa prawidlowego czworokatnego jest rowne polu jego podstawy.Oblicz sinus kąta nachylenia krawedzi bocznej do plaszczyzny podstawy tego ostroslupa.

Prosiłbym bardzo o pomoc...ku*wa jak nie zalicze to mnie do matury nie dopuszczą w tym roku

Potrzebuje tego na dzisiaj :/

Z góry dziekuje jesli ktos sie podejmie...



Temat: [MATEMATYKA] Stereometria - zadania
Mam bardzo duży problem z tymi zadaniami. Byłabym z góry niezmiernie wdzięczna za jakąkolwiek pomoc.

Zad. 1

W graniastosłupie prawidłowym trójkątnym przekątne ścian bocznych wychodzące z tego samego wierzchołka mają długość p i tworzą kąt α . Oblicz objętość tego graniastosłupa.

Zad. 2

Czworościan foremny przecięto płaszczyzną przechodzącą przez krawędź podstawy oraz środek przeciwległej krawędzi bocznej. Oblicz cosinus kąta zawartego między tą płaszczyzną a podstawą ostrosłupa.

Zad. 3

Wysokość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego tworzy z krawędzią boczną kąt 60 ° . Podaj objętość tego ostrosłupa, jeśli wiadomo, że jego podstawa ma pole równe P.

Jeszcze raz z góry bardzo dziękuję.
Pozdrawiam.



Temat: zadanie z geometrii 3d
Witam Szanownych Matematykow!
Mam problem z rozwiazaniem ponizszego zadania. Jezeli ktos z Was moglby sie
nim zajac i przeslac mi sposob na dotarcie do celu bylbym dozgonnie
wdzieczny:

Zad
W prawidlowym ostroslupie trojkatnym krawedz boczna jest dwa razy dluzsza od
krawedzi podstawy. Oblicz cosinus kata utworzonego przez dwie sasiednie
sciany boczne.

Jesli ktos rozwalilby to zadanie to prosilbym o wyslanie rozwiazania na
priv:

Dzieki.





Temat: [STEREOMETRIA] Granisatoslupy i ostroslup
Potrzebuje pomocy do 4-ech zadań, gdyz nie wiem od czego zaczac matematyka to moja pieta achillesowa, a stereometria to czarna magia ( Obiecuje ze pomoge w innych dzialach, szczegolnie humanistycznych.

1. Krawedz podstawy graniastoslupa prawidlowego ma dlugosc 2, a jego pole powierzchni calkowitej jest rowne 24. Oblicz wysokosc tego graniastoslupa, jezeli jego podstawa jest:

a)trojkat b)kwadrat c)szesciokat

2.Sciany boczne graniastoslupa prawidlowego szesciokatnego sa kwadratami o polu powierzchni rownym 3. Oblicz objetosc i pole powierzchni calkowitej tego graniastoslupa. Oblicz dlugosc jego przekatnych.

3. Oblicz pole powierzchni calkowitej i objetosc szescianu, ktorego przekatna jest o 2 dluzsza od jego krawedzi.

4.Krawedz podstawy ostroslupa prawidlowego ma dlugosc 6, a sciana boczna jest nachylona do podstawy pod katem 30 stopni. Oblicz pole powierzchni calkowitej i objetosc tego ostroslupa, jezeli jego podstawa jest:

a)trojkat b)czworokat c) szesciokat



Temat: Matematyka 2001
Witam. jestem uczniem 3 klasy gimnazjum i w wtorek mam mieć test z matematyki. Wiem, że moja nauczycielka zawsze robi testy z serii Matematyka 2001 która w całej Polsce jest taka sama i tu moja prośba czy ktos miał juz test w którym jak nam zapowiedziała nauczycielka beda funkcje, procenty, figury plaskie i 3D, pola powierzchni i objetosci graniastosłupa i ostrosłupa oraz wzory skróconego mnożenia, jesli ktos miał z tego test to prosiił bym, żeby napisał mi swoja poprawe do tego albo jak pamieta tresc zadan. Napewno sie kiedys odwdziecze ! ! !



Temat: Matematyka
Pomóżcie mi obliczyć te zadania. :)

Oblicz pole powierzchni całkowitej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, w którym:
a) wysokość ściany bocznej jest równa 5 cm. a pole powierzchni bocznej wysokości wynosi 80 cm.[kwadratowych],
b)pole podstawy jest równe 144 cm [kwadratowych], a krawędź boczne ma 10 cm

Drugie zadanie ..

Pole powierzchni czworościanu foremnego jest równe 72 pod pierwiastkiem 3. Oblicz długość krawędzi tego czworościanu.

Będę bardzo wdzięczna jeśli ktoś mi te zadnia wyliczy :)



Temat: [matematyka] bryły, objętość, jakiś pomysł????????
Podstawą ostrosłupa jest trójkąt prostokątny, którego kąt ostry ma miarę alfa. Wszystkie krawędzie boczne mają długość k i są nachylone pod kątem beta do podstawy. Oblicz objętośćostrosłupa.

Proszę jeszcze o napisanie jak rysuje się kąty między płaszczyzmnami i prostą a płaszczyzną, jeśli jest to możliwe to proszę o czytelny rysunek do zadania, wraz z jego rozwiązaniem.



Temat: Praktyczna matemtyka(?)
Oczywiście, że Matematyka jest praktyczna, bo jak inaczej obliczyć można pole przekroju powstałego przez przecięcie ostrosłupa wpisanego w walec płaszczyzną nachyloną do podstawy pod danym kątem i przechodzącą przez zadany punkt jak nie przy pomocy całki? Normalnie sama przyjemność.

Ps. UWIELBIAM MATMĘ!



Temat: calka po kole


I teraz mamy ciag podzialow o sredincy dazacej do zera
(srednica podzialu to srednica najmniejszego kola "pokrywajacego"
kazdy kawalek (z osobna) to granica takich podzialow jest "calka dolna"


Pan, panie Bogusławie, to matematyk, a ja to numeryk :-) Mam jakąś paskudną
funkcję i skąd mam wiedzieć ile wynosi jej całka po dowolnym kole, małym bądź
dużym? W dodatku zakładam, że nie wolno mi wyjść poza obszar całkowania, bo
tam funkcja może w ogóle nie być określona, co od razu "kasuje" mi pokrycia
wystające poza obszar całkowania - mogę się do niego zbiegać tylko od
wewnątrz, jak Archimedes :-) A tymczasem całkę po trójkącie
liczy się bardzo prosto - jest to objętość pewnego ściętego ostrosłupa.
Całki po prostokącie ani po kole nie da się w ten sposób policzyć. Argument,
że w granicy dostatecznie małych podziałów można wziąć dowolną wartość z owego
prostokąta (koła) odpada, bo to typowo oznacza konieczność o wiele większej
ilości obliczeń funkcji niż przy całkowaniu po trójkątach dla uzyskania
zbieżności z zadaną tolerancją.




Temat: Chyba siĂŞstarzejĂŞ - problem z zadaniem


Witam.
Chyba się starzeję i zaczynam zapominać matematykę, bo jakoś nie przychodzi mi
do głowy rozwiązanie zadania:

Dany jest ostrosłup o podstawie kwadratu o boku a i powierzchni bocznej S.
Oblicz jego objętość, jeśli jedna z krawędzi bocznych jest jego wysokością.

Prawda, że banalne? A mi jakoś nie chce przyjść do głowy, żaden pomysł.
No, bo tak... Trygonometria odpada, bo nie mamy kątów... Z pitagorasa też mi
wychodzi jakaś bzdura w stylu h=cośtam + sqrt(h^2+coś).
Nie żądam rozwiązania - wystarczy mi podrzucenie myśli przewodniej ;)


Wiesz co? Nie dam sobie głowy uciąć, ale myślę, że ściany boczne bedą
trójkątami prostokątnymi :) (Oczywiście będą 2 pary trójkątów
przystających).


BogdanKa


--

Odkryj sieć na nowo! <http://www.mozilla.org/firefox
<http://www.fitness4you.pl- wszystko dla aktywnych





Temat: Chyba siĂŞstarzejĂŞ - problem z zadaniem
Witam.
Chyba się starzeję i zaczynam zapominać matematykę, bo jakoś nie przychodzi mi
do głowy rozwiązanie zadania:

Dany jest ostrosłup o podstawie kwadratu o boku a i powierzchni bocznej S.
Oblicz jego objętość, jeśli jedna z krawędzi bocznych jest jego wysokością.

Prawda, że banalne? A mi jakoś nie chce przyjść do głowy, żaden pomysł.
No, bo tak... Trygonometria odpada, bo nie mamy kątów... Z pitagorasa też mi
wychodzi jakaś bzdura w stylu h=cośtam + sqrt(h^2+coś).
Nie żądam rozwiązania - wystarczy mi podrzucenie myśli przewodniej ;)

BogdanKa





Temat: Chyba siĂŞstarzejĂŞ - problem z zadaniem





Witam.
Chyba się starzeję i zaczynam zapominać matematykę, bo jakoś nie
przychodzi mi
do głowy rozwiązanie zadania:

Dany jest ostrosłup o podstawie kwadratu o boku a i powierzchni bocznej S.
Oblicz jego objętość, jeśli jedna z krawędzi bocznych jest jego
wysokością.

Prawda, że banalne? A mi jakoś nie chce przyjść do głowy, żaden pomysł.
No, bo tak... Trygonometria odpada, bo nie mamy kątów... Z pitagorasa też
mi
wychodzi jakaś bzdura w stylu h=cośtam + sqrt(h^2+coś).
Nie żądam rozwiązania - wystarczy mi podrzucenie myśli przewodniej ;)


Skoro znasz podstawę i powierzchnię trójkąta, to wyliczenie wysokości ściany
bocznej nie powinno być problemem? A dalej - Pitagoras. :)

T. D.





Temat: Podziel się swoim szczęściem!
Ja dziś na matematyce zgłosiłem się do rozwiązania prostego zadania z ostrosłupów i na koniec pani stawiła mi 5 za aktywność. W mojej klasie nawet do prostych zadań, nie ma chętnych, więc pewnie chciała zachęcić tym uczniów do częstszych wizyt przy tablicy.




Temat: [Matematyka] Ostrosłupy
1.Oblicz objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego mającego długość krawędzi podstawy 6 i miare 120 stopni kąta między dwiema sąsiednimi ścianami bocznymi.

Prosze o jakiekolwiek wskazówki do zadania



Temat: Zadanie z matematyki klasa 6
Namiot ma kształt ostrosłupa, którego podstawą jest kwadrat o boku 6m.Wysokość ścian bocznych są równe 5m. O ile więcej płótna zużyto na wykonanie ścian bocznych niż na wykonanie podłogi.

Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi.



Temat: Zadania HELP
Witam, bardzo potrzebuję Waszej pomocy. Mam problemy z zadaniami z matematyki. Proszę o pomoc w zadaniach. Potrzebuję je na poniedziałek (05.01.09). Jeżeli ktoś z Was będzie się nudził albo ktoś będzie chciał mi pomóc to proszę...

LISTA 5

1. Jaki procent mieszkańców Polski mieszka we Wrocławiu?
2. Cenę zakupu równą 105zł uiszczono za pomocą 33 monet. Użyto wyłącznie monet 2 i 5zł. Ile monet pięciozłotowych użyto?
3. Zofia uzyskała z czterech sprawdzianów średnią równą 12,5. Ile pkt musi ona uzyskać w kolejnym sprawdzianie, aby z pięciu sprawdzianów średnia wynosiła 13?
4. Po obniżce o 30% garnitur kosztuje 420zł. Jaka była pierwotna cena tego garnituru?
5. Pociąg o długości 200m jedzie przez tunel o długości 200m z prędkością 200km/h. Ile czasu potrzebuje on na pokonanie tego tunelu?
6. Dla jakiej liczby k wykres funkcji y=-2x-2(k+1) przecina oś y w pkt (0,3)?
9. Bartek jest starszy od Waldka o 4lata, a osiem lat temu Bartek był dwa razy starszy od Waldka. Ile lat ma każdy z chłopców?
10. Oblicz pole kwadratu ABCD, gry obwód trójkąta ABC wynosi 6dm.

LISTA 6

3. Co jest większe 20% liczby 320 czy 35% liczby 220?
4. Napisz wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez pkt A=(-1;1,25) i jest równoległy do wykresu funkcji y=-2x+3.
5. Podaj największą liczbę całkowitą spełniającą nierówność 5-x/2>2(x+3).
7. Cegła waży 1kg i 0,5 cegły. Ile kilogramów waży cegła?
8. Oblicz długość przekątnej prostokąta, którego obwód wynosi 24cm, a długość krótszego boku jest połową długości dłuższego boku.
9. Oblicz pole i miary kątów trójkąta o bokach długości 4cm, 4cm i 4pierwiastki z 3cm.
10. W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym kąt między przeciwległymi krawędziami bocznymi jest prosty. Wiedząc, że długość krawędzi bocznej ostrosłupa jest równa 5 pierwiastków z 2cm, oblicz jego objętość.

LISTA 7

3. Buty przeceniono ze 120zł na 90zł. Ile procent wynosi obniżka?
4. Dla jakiego argumentu funkcja y=-0,5x+2 ma wartość -2?
5. Pole koła wynosi 0,25pi cm kwadratowego. Oblicz średnicę koła.
7. Suma miar kąta środkowego i kąta wpisanego opartego na tym samym łuku wynosi 75 stopni. Oblicz miary tych kątów.
8. Przekątna ściany sześcianu jest równa 8 pierwiastków z 2cm. Jakie jest pole powierzchni całkowitej tego sześcianu?
9. Oblicz pole trójkąta, który ograniczają wykresy funkcji y=2x+4 i y=-3x+6 oraz osią x.
10. W parku rośnie kilkadziesiąt drzew: 46% z nich to lipy, 36% to akacje, a 8% to dęby. Pozostałe 5 drzew stanowią modrzewie. Ile jest akacji?

Z góry dzięki za Wasze odpowiedzi )

[ Dodano: Czw Sty 01, 2009 5:03 pm ]



Temat: Pytanko dot. matematyki
Bardzo ciekawy problem.
Generalnie wzór ogólny na (a+b+c)^n nie ma jakiegokolwiek zastosowania.
Rzadko kiedy pojawia się na konkursach matematycznych, nie spotkałem się z zadaniem, w którym należałoby znać wzór dla n innego niż 2.

Natomiast wzór (a+b)^b pojawia się w wielu dziedzinach matematyki, w szczególności w kombinatoryce i w rachunku prawdopodobieństwa, i ma on bardzo duże zastosowanie.

Dlatego może właśnie nie powstało coś takiego jak sześcian Pascala.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki sześcian utworzyć.

Ponieważ rysunek jest bardzo skomplikowany, wrzucam tylko rysunek dla n = 0, 1, 2.



Generalna zasada otrzymywania współczynników jest taka:
Jeśli węzeł ma tylko jednego "ojca" (jest na krawędzi ostrosłupa), to jest równy 1 (są to współczynniki przy a^n, b^n, c^n zawsze równe 1). Jeśli węzeł ma dwóch "ojców" (jest przy ścianie ostrosłupa, ale nie na krawędzi, współczynniki przy wyrazach postaci a^x*b^y, b^x*c^y, c^x*a^y) lub ma ich trzech (wnętrze ostrosłupa, współczynniki przy a^x*b^y*c^z), to jest sumą swoich ojców (odpowiednio dwóch i trzech).

Jak szukać współczynników przy odpowiednich wyrazach, przedstawia myślę, że zrozumiały rysunek:



Jest to poziom ostrosłupa dla n = 3.
Współczynnika przy a^x*b^y*c^z (x + y + z = n) szukamy na przecięciu prostych a = x, b = y, c = z.

Podobnie jak znamy wzór ogólny na współczynnik przy a^x*b^y (x + y = n), we wzorze na (a + b)^n, można również wyprowadzić wzór na współczynnik przy a^x*b^y*c^z (x + y + z = n) we wzorze na (a+b+c)^n i jest to n! / (x! * y! * z!), gdzie n! = 1 * 2 * ... * n i 0! = 1.

Poprawność otrzymanych współczynników można dowieść poprzez prosty dowód indukcyjny...




Temat: Matura z matematyką
Tylko Polacy maga być "polonistami " więc zarzut to Newton że nie był polonistą jest śmieszny.
Faktycznie, zbytnio zawężyłem Powinienem był napisać, że chodzi o filologów ogólnie - np. anglistów, germanistów (oczywiście jako ich ojczystych językoznawców) itd.
Nauki humanistyczne historia, archeologia, socjologia, psychologia, ekonomia i antropologia
Ekonomia? OMG. Nie przypuszczałbym, że też jest do tego zaliczana. Zwłaszcza, że jest ściśle związana z matematyką - nauką ścisłą.
Poeta nie musi być humanistą.
Celtis, Konrad (1459-1508) – humanista niemiecki, poeta, matematyk
Johann Wolfgang Goethe interesował się matematyką
6. ABUBACER , właśc. Ibn Tufajl (ok. 1110-ok.1180)
arabski filozof, matematyk, poeta i lekarz; jeden z gł. filozofów arab. średniowiecza na Płw. Iberyjskim (Andaluzja), przyjaciel Awerroesa.
No tak, ale jak dla mnie jedno wcale nie musi łączyć się z drugim.
O ile dobrze pamiętam moją własną maturę, to przekrój zadań był następujący: statystyka (mediana, średnie ważone itp
No to ja na to w ogóle nie kojarzę żadnych wzorów; tylko same nazwy coś mi mówią. Czyli na tym akurat bym poległ.
funkcje liniowe
O właśnie, z tym też miałem duże problemy 0 jeśli nie nawiększe z tej dziedziny. A to już nie poziom podstawówki.
funkcje kwadratowe, liczenie pól działki i koła
Z tym może jakoś bym se poradził, ale niekoniecznie.
jakiś ostrosłup
Na tym bym poległ.
Prawdopodobieństwo?
Z tym też mógł bym mieć problemy.
Lepiej być wszechstronnie wykształconym, bo to może nawet uratować życie
To w moim przypadku jest niemożliwe Oprócz historii, języka polskiego (znaczy etymologii i nic więcej), socjologii i trochę psychologii, które są naukami humanistycznymi, i zoologii, która jest nauką przyrodniczą, to z chemii interesowałem się tylko właściwościami niektórych substancji i związków, czyli czystą teorią, a z fizyki tylko niektórymi zjawiskami - też czystą teorią. Niczym więcej. Nic więcej nie wchodziło mi do głowy.



Temat: Objętość piramidy

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - :mirror:
pl.sci.filozofia


Jak obliczyć objętość piramidy powstałej w wyniku złożenia czterech
jednakowych trójkątów równobocznych?

Próbowałem na matematyce, ale cenzura nie przepuściła.

AW

.


hehehe ;D
"W wyniku złożenia czterech jednakowych trójkątów równobocznych"
bynajmniej nie uzyskuje się żadnej objętości a w szczególności piramidy.
W wyniku odpowiedniego złożenia czterech jednakowych trójkątów
równobocznych uzyskuje się powierzchnię ścian bocznych ostrosłupa
o podstawie kwadratowej - nic ponad to.
...
Pańskie pytanie aby miało sens matematyczny należy przeformułować:
Jaką objętość ma ostrosłup o podstawie kwadratowej którego wszystkie
krawędzie są równe?
Takie zadanie rozwiąże Panu każdy średnio-rozgarnięty absolwent
gimnazjum. To klasyczna stereometria oparta na trygonometrii.

Jak Pan chcesz to mogę to Panu wyliczyć ale nie wiem czy znasz
Pan pierwiastki które będą występować w wyniku?
Wiesz Pan co to JEST 'pierwiastek z dwóch'? :)
Drugą ciekawostką JEST, że ta objętość w zapisie matematycznym
nie posiada jednostek pomiarowych objętości a więc patrząc na wynik
zapisany matematycznie nie będziesz wiedział, że dotyczy on objętości.
przykład:
Objętość szcześcianu o boku 1 jest równa 1*1*1=1
Pole kwadratu o boku 1 jest równe 1*1=1
Odcinek jednostkowy ma długość 1 i JEST jeden (1)
Te jedynki niczym się nie różnią choć opisują różne wymiary i ilości.
chech,,
Jak widać matematyka nie jest ścisła - nie jest więc nauką.
Matematyka to cycata caryca nauk -oo zwodząca obłąkańców mirażem
nowomowy i dążeniem do nikąd.
Edward Robak*
--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~------~----~--~--
ĂĄ http://groups.google.pl/group/free-pl-prawdy?lnk=li&hl=pl
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~-----~-------~--~---





Temat: próbna matura 2009
Z nimi to można walczyć... i tak nic nie trafia, polski olali i nie potrafią dyskutować

Razor, podałes przykład dwóch przykładowych pytań. Pomijając już kwestię, że są banalne, to jest to raczej argument na moją korzyść Dotyczą różnych środków stylistycznych i pozrnie jakiemuś matematykowi może się wydawać, że to po to, żeby znać jakieś głupie nazwy. Otóż nie. To po to, żeby czytając np. felieton w jakiejś w miarę ambitnej prasie, być w stanie go zrozumieć. By rozmawiając z kimś, wiedzieć o czym mówi, kiedy mówi o gradacji albo eufemizmach. Spotkałem się kiedyś z przypadkiem, kiedy profesor zwrócił uwagę studentowi, że wyraża się kolokwialnie, na co on odpowiedział "to znaczy jak?". No niestety, jak ktoś żyje w tym kraju i chce być w stanie porozumieć się na poziomie, używając zasobu słów właściwego inteligentnemu człowiekowi, to takie rzeczy musi wiedzieć.

Poza tym tak sobie myślę... skoro podałeś przykłady takich pytań, to może uznajesz je za jakieś trudne i naprawdę nie wiesz, że "zjechać kogoś" to przykład... no właśnie, przecież nie antonimu.

>> Język polski jako przedmiot to w zasadzie już nie język polski tylko wiedza o literaturze (bynajmniej nie tylko polskiej), bez której wielu ludzi spokojnie się może obejść

Naprawdę nie rozumiesz, że nie da się pokazać tego wszystkiego, o czym powyżej piszę, bez czytania książek? Naprawdę nie rozumiesz, że jeśli ktoś nie przeczytał w swoim życiu odpowiedniej ilości odpowiednich publikacji, to nigdy nie przyswoi właściwego słownictwa, nie będzie wielu rzeczy rozumiał i w rezultacie będzie miał problemy z komunikowaniem się? Nieprzypadkowo o inteligentnym człowieku mówi się "oczytany".

A co do poziomu egzaminu z matematyki. Możesz mi powiedzieć po co mi w życiu podawanie wartości funkcji f dla argumentu x = 1-pierwiastek z 10? To jest proste, wiem. Ale po co to komu? Po co normalnemu człowiekowi ciągi? Bo rozumiem np. zadanie z trapezem, to się przydaje. To samo ostrosłup. W ogóle sądzę, że geometria dla normalnego człowieka jest znacznie istotniejsza i częściej się przydaje, bo z tym matoły mają problemy.

Dla mnie sprawa wygląda tak, że uczy się jakiegoś idiotycznego rysowania wykresów funkcji i wyznaczanie wzorów czy innych pierdół i potem ludzie wychodzą ze szkoły z 4 z matematyki, a przychodzi wypełnić PIT i się okazuje, że nie wiedzą jak to zrobić i jak wykonać najprostsze obliczenia. Nie wiedzą co to jest netto i brutto, nie potrafią obliczyć ceny z VAT i bez VAT. Ale za to jak by mu tak dać wykres funckji i na jego podstawie jakieś pierdoły, to by zrobił.



Temat: AGH - informatyka stosowana godz.13
AGH Kraków, 25.06.2003, Egzamin wstępny II z matematyki, 180 minut

      **Zadania po 10 punktów**
 1.
   Dla jakich wartości parametru m układ równań
   { 2x - 3y - 4 = 0
   { 4x + my - 2m = 0   nie ma rozwiązania.
 2.
   Ile dzielników w zbiorze liczb naturalnych ma liczba 4*5*6*7*8.
 3.
   Rozwiąż nierówność 3^x - 2^x 3^(x-1).
 4.
   Znajdź wszystkie rozwiązania równania 4*(cos(x))^2 = 1
   należące do przedziału (3pi,5pi).
 5.
   Wyznacz przedziały, w których funkcja
   f(x) = 2x^4 - 3x^2 + 2x - 5  jest malejąca.
 6.
   Oblicz granicę funkcji f(x) w punkcie x = -3, jeżeli
   f(x) = (x + 3)/(1 - sqrt(x+4)).

      **Zadania po 35 punktów**
 7.
   W ostrosłup prawidłowy trójkątny o krawędzi podstawy
   długości a wpisana jest kula o promieniu długości r.
   Oblicz objętość ostrosłupa.
 8.
   Rozwiąż nierówność
   log_(1/2){x} + (log_(1/2){x})^2 + (log_(1/2){x})^3 + ... <= 1.
 9.
   Grupę 6k osób rozmieszczono w sposób losowy przy dwóch
   stołach z ponumerowanymi krzesłami: przy większym 4k osób,
   a przy mniejszym 2k. Oblicz prawdopodobieństwa zdarzeń,
   że ustalone dwie osoby X i Y
     a) siedzą przy jednym stole
     b) siedzą przy większym stole, a między nimi siedzi
        dokładnie k osób.
10.
   Wierzchołkami trójkąta są punkty A=(1,5) B=(4,-1) C=(-4,-5).
   Oblicz pole tego trójkąta i długość promienia okręgu wpisanego
   w ten trójkąt. Znajdź równanie tego okręgu.

JK





Temat: Międzyszkolne zawody matematyczne - eta p okegowy)
Wróciłem właśnie z MZM-u. Poniżej zadania z moimi wynikami (klasa 4 ogólna):

1. Oblicz lim(x-1)[(X^3+x^2-2)/(sin(x-1))]

Mi wyszło 5

2. Naszkicuj wykres

f(x)=sqrt(|sinx|-1)-3

U mnie wyszły punkty postaci (k*pi/2,-3) i keC

3. Przyjmij, że punkt Q jest środkiem ciężkości trójkąta ABC. Wykaż że
AQ+BQ+CQ=0 (AQ,BQ,CQ i 0 to wekory [nie wiem jak to zapisać w ascii)

Skorzystałem ze wzoru na współrzędne środka c. w geometrii analitycznej i
wyszło.

4. Dany jest ostrosłup o równych krawędziach bocznych, w którym podstawą
jest czworokąt ABCD. Wiedząc że kąt CDA ma miarę 30 stopni, podaj miarę
kąta ABC.

Mi wyszło ABC=150 (bo na ABCD można opisać okrąg).

5. Przyjmując że x=(1+1/n)^n, y=(1+1/n)^(n+1) dla pewnego neN{0}
udowodnij równość x^y=y^x

Poprzekształcałem i wyszło.

6. Rozwiązać równanie

[(x^3)/sqrt(4-x^2)]+x^2-4=0

U mnie x=sqrt(2)

7. Trzy liczby rzeczywiste różne od zera tworzą ciąg arytmetyczny, a
kwadraty tych liczb zapisane w tym samym porządku tworzą ciąg
geometryczny. Wyznacz iloraz tego ciągu geometrycznego.

U mnie q=1

8. W trójkącie prostokątnym ABC, o kącie prostym przy wierzchołku C,
obrano punkt P tak, że trójkąty PAB, PBC, PAC mają równe pola. Wyraź w
zależnościod dodatniej liczby m długość odcinka PC, wiedząc, że
|PA|^2+|PB|^2=m^2

Tego nie zrobiłem

9. Znajdź współrzędne wierzchołków prostojkąta o maksymalnym polu, który
znajduje się w I lub w II ćwiartce układu współrzędnych, wiedząc, że jego
dwa boki zawierają się w osiach układu, a jeden z wierzchołków jest
położony na paraboli o równaniu y=4-x^2

Wyszły mi dwa argumenty x=2*sqrt(3)/3 i x=-2*sqrt(3)/3 - czyli prawe lub
lewe dolne wierzchołki.

10. Dany jest trójkąt równoboczny o boku długości a. Przez środek D
jednego z boków tego trójkąta poprowadzono prostą tworzącą z tym bokiem
kąt ostry o mierze alpha i dzielącą ten trójkąt na dwie figury, których
stosunek pól jest równy 1:7. Wyznacz miarę alpha.

Tu obliczyłem tylko wysokość tego mniejszego trójkąta.

Zadania 1-2 są za 2 pkt, 3-4 za 3, 5-8 za 4 i 9-10 za 5.

Czy te wyniki są dobre? I jeszcze jedno, czy przechodząc do następnego
etapu jestem już finalistą???





Temat: Jak obliczyc objętość wspólnej części dwóch prostopadłościanów ?


Załóżmy że w przestrzeni 3D mamy dwa prostopadłościany i znamy współrzędne
ich wierzchołków. Oba z nich mają jakąś objętość. (wiadomo można ją policzyć


No - wspolrzedne wierzcholkow to troche malo, przdalaby sie informacja jak te
wierzcholki sa polaczone w sciany i po ktorej stronie sciany jest wnetrze
(mozna to wyznaczyc z samych pozycji wierzcholkow ale juz to nie jest banalne)


stykają się ze sobą jakąś częścią i tutaj pytanie jak obliczyć objętość tej
wspólnej części ? Zadanie to zostało już napewno rozwiązane :) jednak nie
mogę nigdzie znaleźć gotowego wzoru. Proszę o pomoc. A jeśli będzie trzeba
samemu pogłówkować to proszę o wskazówki. Bo nic sensownego mi nie
przychodzi do głowy :( Problem wydaje się prosty, ale jak się do niego
zabieram to dość kiepsko mi to idzie :(


Ja zabralbym sie do tego tak -
spytac jakiegos matematyka czy twierdzenie "przeciecie dwoch bryl wypuklych
jest bryla wypukla" jest prawdziwe (bedzie przydatne na koncu).
Wyznaczyc bryle bedaca przecieciem tych dwoch bryl (probowalbym kombinowac
z drzewami bsp, warto przeczytac artykul M.Abrasha na temat budowy poziomow
w Quake itp.). Nastepnie - jesli poczatkowe twierdzenie jest prawdziwe -
wyznaczyc dodatkowy punkt o wsp. bedacych srednia wsp. wierzcholkow przeciecia
(bez tego twierdzenia nie byloby gwarancji ze wyjdzie w wewnatrz bryly i wszystkie
linie wierzcholek<-punkt beda przebiegac wewnatrz bryly) a nastepnie policzyc
sume objetosci ostroslupow typu: podstawa: sciana bryly, wierzcholek: ten nowy
punkt, po wszystkich scianach przeciecia. Jesli twierdzenie nie jest prawdziwe...
gdzies na inecie widzialem algorytmy dzielace dowolna bryle na czworosciany
(latwo wyliczyc objetosc)
GRG





Temat: To nie Lis - to Kogut - inne zwierzę


Odpowiedzcie mi na takie dwa pytania:
1. Czy szkoła w Roswell (inne seriale też mogą być) jest przedstawiona w sposób realistyczny czy wyidealizowany?

2. Dlaczego Liz - osoba zamierzająca studiować biologię - nie rozumiała co mówił Lareck w odcinku "How the Other Half Live" a ja - mający ostatnimi czasy z biologii tylko 3 - rozumiałem?

3. miały być dwa Jak byście ocenili szkolnictwo amerykańskie w stosunku do polskiego? Może ktoś tam był, widział?


Odpowiedzi na te pytania sa rozne:
1. Co znaczy wyidealizowany ? Naprawde maja szafki na korytarzach, naprawde maja takie spotkania z psychologiem szkolnym, maja tzw. "Year Book" i praca nad nia trwa prawie polowe roku szkolnego. Wlasciwie to ich szkola wlasnie tak wyglada.

2. Poziom nauczania w Stanach jesli chodzi o objetosc materialu jaki musza opanowac uczniowie rozni sie baarrdzoo mocno od tego czego nas ucza. Jednak my kujemy na pamiec te tony, a oni musza jeszcze uzywac tej wiedzy przy rozwiazywaniu roznych zadan. Kto maial zajecia w pozadnie wypodazonej sali do chemii gdzie kazdy mogl przeprowadzac eksperymenty wie jaka to frajda, o wiele wieksza niz rozrysowywanie zwiazkow na kartce. Dlatego tez Liz nie miala pojecia o budowie DNA i syntezie bialek RNA dla nich to juz material studiow.

3. Z ocena to troche jest dziwacznie, nie bylam i nie widzialam, ale z roznych zrodel wylaniaja sie zarowno dodatnie jak i ujemne strony obu systemow. My mamy zdecydowanie za duzo materialu czysto pamieciowego, jednak radzimy sobie dobrze z wysokim poziomem (kto marudzi ze w polsce jest niski poziom to niech wlasnie pomysli o Liz ) z drugiej strny na co nam skoplikowane wzory matematyczne do oblicznaia powierzchni ostroslupa, skoro nie potrafimy policzyc ile potrzeba tapety do pokoju ??? Jeszcze na szczescie czytamy i piszemy o wiele lepiej niz amerykanie, ktorzy obecnie maja bardzo duze problemy z analfabetyzmem wtornym i funkcjonalnym. Jesli wezmiemy pod uwage osobe konczaca liceum i wychodzaca z matura (pomijajac sciagi w kanapkach i takie tam) poprawnosci pisana i wypowiadania sie w ojczystym jezyku jest 100 razy lepsza niz u amerykanow, ktorzy nawet na studiach maja specjalne zajecia wyrownawcze z angielskiego. Z drugiej strony maja tam duzo emigrantow. Ocencie sami czy to nasze szkolnictwo jest rzeczywiscie takie paskudne.
Na koniec zeby was pocieszyc: wiece gdzie jest USA, wiecie gdzie jest Waszyngton ? Wiekszosc z was wie, wiecie nawet gdzie jest Warszawa i ze stolica Niemiec jest Berlin. Amerykanie nie wiedza !!!

Hypatia Enciklopedus El Diabolicus



Temat: matura!


| Po czwarte w czasie roku bedziecie mieli (a przynajmniej powinniscie
miec)
| powtorki, wiec sila rzeczy zadan sie orobisz.

Mimo to, dobrze jest porobić sobie więcej zadań ze zbiorów nie używanych
na lekcjach. Dobrze jest robić ich jak najwięcej, nawet jeżeli masz
wpasć w rutynę. Na maturze zawsze pojawiają się zadania podobnego typu,
więc im lepiej się zapoznasz z danym rodzajem zadań (czyli im więcej ich
zrobisz), tym łatwiej będzie Ci podejsć do nich na maturze.


Niekoniecznie. Wszystko zalezy od zposobu, w jaki te powtorki zostana
przeprowadzone.
Moj nauczyciel np. dal kazdemu po 10 zadan z porzednich lat (kazdemu inne) i
nalezalo je rozwiazac na kartkach kancelaryjnych (czyli tak jak na maturze).
Oczywiscie nie wszyscy zdolali sobie poradzic ze wszystkimi zadaniami, wiec
sobie dodatkowo powtorzylem w glowie robiac z lumplami cudze zadania (zwykle
robilo sie to na historii lub godzinie wychowawczej, ew. na przerwach). Na
lekcjiach tez bylo sporo zadan (az zaczelo mnie to nudzic). Wlasciewie, to
cale 2 polrocze to robienie zadan. Jak widac na moim przykladzie cos to
dalo...:)


| Po piate na maturze (jesli chodzisz do "normalnej" szkoly) nauczyciele
| staraja sie pomoc uczniom, a przynajmniej im nie przeszkadzac...;)
| Po szoste jak nie pomoze nauczyciel to pomoze kolega/kolezanka ....:)

Jednak zawsze jest robić wszystko samemu. Znam przypadki, kiedy
nauczyciel podpowiedział błędnie, ale nie ze złosliwosci, tylko z
niedopatrzenia, po prostu czegos sam nie zauważył. Nie wspominam już o
błędach w podpowiedziach innych maturzystów. :))


Dlatego trzeba "konsultowac" z kilkoma kumplami.
Ja np. na maturze mialem zadanie, ktore robilem ze 3 razy, i za kazdym razem
otrzymywalem inny wynik (caly czas robilem gdzies bledy obliczeniowe i za
kazdym razem gdzie indziej). Jakby nie pomoc kumpla w postaci dbrego wyniku
(wiedzialem wtedy do czego mam dazyc, az wkoncu do tego doszedlem..;)) to
pewnie bym 6 nie dostal..:)
Zreszta siedzialem prawie na koncu sali gimnastycznej. Jest taki przepis, ze
nauczyciel nie moze po niej lazic, wiec byla swoboda wymiany mysli :), a jak
mi sie znudzilo szeptanie, to zaczalem normalnie rozmawiac, co na drugim
koncu sali i tak bylo cichym szeptem.


| Po siodme poziom zadan na maturach systematycznie spada - tegoroczna
bylby w

| szkolnego, w ktorym chodzi do trzeciej klasy).

Bez jaj :)). Przecież dopiero w trzeciej klasie przerabiane są funkcje
trygonometryczne, potęgowe, wykładnicze i logarytmiczne, a bez tego
zazwyczaj nie zrobisz ani zadania pierwszego, ani przebiegu zmiennosci
funkcji (BTW ten też jest dopiero w trzeciej klasie, a dla funkcji z
przegięciami trzeba znać rachunek różniczkowy, który wprowadzany jest
pod koniec 3. klasy albo na początku 4.). Zakładając, że jest jeszcze
jedno zadanie z rachunku prawdopodobieństwa (4. klasa), pozostają
zadanka raczej nierozwiązywalne dla przeciętnego trzecioklasisty. :((


Z jajami.:D
Na maturze nie ma funkcji wykladniczych, logarytmiocznych, pochodnych,
rachynek prawdopodobienstwa jest "symboliczny", o rachunku rozniczkowym juz
nawet nie wspomne (swoja droga to do czego ci on potrzebny przy przegieciach?
Przecierz to sie robi po prostu liczac miejsce zerowe drugiej pochodnej, no
chyba ze to nasywasz "rachunkiem rozniczkowym" to zgoda).
Mowie o maturze dla klas ogolnych, a nie mat-fiz.


| Wnioski wynikajace z tego:
| 1. na mature w cale sie nie trzeba uczyc, a jedynie uzawac na lekcjach
| (powtorki).

Jeżeli chcesz wyjsć po prostu z miarą albo dst to nie sprawy. Jeżeli
oczekujesz czegos więcej, to lepiej się mocno przyłożyć


Ja wyszedlem z 6 ...:)


| 2. jak w miare sie uczyles przez 3 lata, to w zasadzie mature moglbys

| juz

Bo o to chyba chodzi ludziom, którzy układają takie byczaste zadania, co
jest bez sensu. :((


Szczegolnie na profilu mat-fiz takie zadania to "codziennosc". Dobrze, ze
zdawalem matyre dla klas ogolnych ;).

Witam w klubie ;)) (czy też profil mat-fiz?)


Profil byl ogolny, a autorskim programem z informy, czyli w zasadzie
informatyczny.
Ale nasz matematyk mial wobec nas "plany", wiec prowadzil matematyke na
wyzszym poziomie niz w klasach oolnych, ale tez troche nizszym niz w mat-fiz.
Cos pomiedzy. Na szczescie matyra byla dla ogolnych.


A mógłbys przytoczyć to zadanie?
Cos mi się nie chce w to wierzyć. :))


To bylo cos ze stereometrii.
Nie pamietac dolkadnie trescie, ale kazdym badz razie wystarczylo zastosowac
twierdzenie pitagorasa, wzor na objetosc stozka i kuli, sinus i  rozwiazanie
juz bylo. To bylo cos z z plaszczysna przecinajaca ostroslup pod jakims tam
katem.
W kazdym razie zadanie bylo banalne. Wiem, bo sam je robilem na matrurze
probnej.





Temat: stereometria
Potrzebuję po raz kolejny pomocy z matematyki, dlatego znów tu zaglądam .

Wiem, powinnam tylko robić sama te zadania i tu sprawdzać, tylko to jest dział matematyki którego nienawidzę . Kończy się na wypisaniu danych i zrobieniu rysunków. Proszę o początek, od czego zacząć, na co powinnam zwrócić uwagę. Bardzo ważne... W końcu klasa maturalna. Z góry dziękuję .

1)przekątna prostopadłościanu ma długość 20 cm i tworzy z płaszczyzną podstawy tego prostopadłościanu kąt 60 stopni. Jedna z krawędzi podstawy ma długość 8 cm. Wyznacz pole całkowite tego prostopadłościanu.

2) podstawą graniastosłupa prostego jest trapez równoramienny o podstawach 12 i 8 oraz ramionach 4. oblicz pole całkowite tego graniastosłupa jeśli wiesz, że jego wysokość tworzy z przekątną ściany bocznej zawierającej dłuższą podstawę kąt 45 stopni.

3)Oblicz pole całkowite ostrosłupa prawidłowego czworokątnego w którym krawędź podstawy ma długość 12 a krawędź boczna 10.

4) kąt między wysokościami przeciwległych ścian bocznych ostrosłupa prawidłowego czworokątnego wynosi 120 stopni a pole podstawy 36 . oblicz pole powierzchni bocznej tego ostrosłupa.

5) w ostrosłupie prawidłowym trójkątnym kąt między ścianą boczną○ a podstawą wynosi 45 stopni, a wys osrosłupa ma dł 10 cm. Oblicz pole całkowte .

6) objętość graniastosłupa prawidłowego trójkątnego o wszystkich krawędziach jednakowej długosci wynosi 54 pierwiastki z 3 . Wyznacz krawędzie tego ostrosłupa

7) wysokość czworościanu foremnego ABCS jest równa h=2pierwiastki z 3. oblicz objętość tego czwrościanu .

szklanka ma kształt walca o średnicy 8 cm i wys 9 cm i jest napełniona całkowicie sokiem. sok przelewany jest do 6 kieliszków w kształcie odwróconego stożka o promieniu 3 cm i wysokości 7 cm. oblicz ile soku zostanie lub zabraknie jeśli w kieliszku chcemy wlać sok do pełna .

9) przekątna graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o dł 7 cm tworzy z podstawą kąt, którego tg = 2 pierwiastki z 6 /5 . oblicz pole powierzchni całkowitej oraz objętość .

10) podstawą graniastosłupa prostego jest romb o przekątnych dł 10 i 12. Dłuższa przekątna graniastosłupa jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem 45 stopni. oblicz pole powierzchni całkowitej .

11) krawędź podstawy ostrosłupa prawidłowego trójkątnego ma dł 6 cm, a ściana boczna jest nachylona do podstawy po kątem 30 stopni. oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość .

12) w graniastosłupie prawidłowym trójkątnym pole powierzchni całkowitej jest o 8 pierwiasktków z 3 cm ^2 większe od pola powierzchni bocznej . Przekątna ściany bocznej ma długoć 8 cm oblicz:
a ) sumę długości wszystkich krawędzi graniastosłupa
b) objętość graniastosłupa

[ Dodano: 5 Marzec 2009, 15:28 ]
hmm.... zapisuje to co mi się udało rozwiązać choć to bardzo mało, proszę więc o pomoc.

zad 1 ) nie robię ponieważ, nie jestem pewna jak powinnam zaznaczyć ten kąt 60 stopnii a ode tego trzeba zacząć.
w 2 zrobiłam rysunek napisałam
a=8
b=12
c=4
α=45

h^2+2^2=4^
h=2pierw z 3

sin45=H/12
H=6pierw z 2

Pc=2*1/2(a+b)*h+(aH+2cH+bH)
Pc=10pierw z 3 + 168 pierw z 2.

zad. 3 rysunek, ane:
a=12
b=10
d=a pierw z 2

H^2+(1/2 a pierw z 2)^2=b^2
H=10-6pierw z 2

Pc=4a+4*1/2a*H
Pc=108-36 pierw z 2.

zad 4
Pp=36
Pp=4a
a=9

Pb=4*1/2*h

i tu problem z obliczeniem tego h....

5) H=10cm
α=45 Pc=?

Pc=Pp+Pb
Pc= a^2pierw z3 /4+3*1/2*a*h

problem z a i h ;/

[ Dodano: 5 Marzec 2009, 15:49 ]




Temat: Kat widzenia?


Rozumiem. W kazdym razie nigdy takiego pojecia nie definiowalismy na
matematyce i nie uzywalismy go w zadaniach, a w podrecznik do matematyki
nie
kazano sie nam zaopatrzyc (nie ma takiego, ktory zawieralby wszystkie
dzialy, realizowane w IV klasie na mat-fizie).


A nie można było się spytać co to kąt widzenia?
Jakby nie chciała powiedzieć, to trzeba było sobie
go zdefiniować, np. jest to kąt, pod jakim ja widzę
ten rysunek i nie jest on stały, bo ja ciągle zmieniam
swoją pozycję.


Wracajac jeszcze do tej rozdzielnosci fizyki i matematyki w szkole: nie
raz
zdarzylo sie naszej fizyczce, np. podczas wyprowadzania jakiegos wzoru,
powiedziec: "matematykowi by sie to nie spodobalo" lub cos w podobnym
stylu
(np: brak zalozen, skroty, brak zapisow logicznych itp.). Ale to wynikalo
raczej z lenistwa. Z tym nieszczesnym katem widzenia to co innego.


Jeżeli nie ma to zasadniczego wpływu na tok rozumowania,
to często zdarza się opuszczać oczywiste założenia (np. nikt
za każdym razem rozwiązując jakieś zadanie z fizyki nie zakłada,
że odległość jest dodatnia, itp.)


Ale kiedy to _jest_ w programie... :-) Nauczyciel musi zrealizowac program
i
miec w dzienniku w postaci tematow wszystkie jego punkty, bo moze byc pod
tym katem sprawdzony (przynajmniej teoretycznie).


To mogłoby się zmienić. Dzięki temu nauczyciel gna
z programem, 90% klasy zostaje w 1 klasie, bo nie
rozumie dodawania wektorów...


IMHO: stereometria tez rozwija (dostrzeganie zwiazkow itp.) i tez moze sie
przydac, jesli nie na maturze czy egzaminie, to kiedys w zyciu.


Może, może...


A tak na marginesie: na maturze (rozszerzonej) nie ma zadan ze


stereometrii?

W zeszłym roku chyba było z ostrosłupem na maturze, nie?
Jakoś zapomniałem, bo dla mnie w stereometrii jest stanowczo
za dużo liczenia, a mój sposób zapisywania nie pozwala nie zrobić
błędu...


Myslalem, ze sa, ale coz, bylem przyzwyczajany do nowej matury, wiec o
starej w zasadzie zbyt wiele nie wiem... W kazdym razie na stereometrie
poswiecilismy bardzo niewiele czasu w porownaniu na przyklad z rachunkiem
prawdopodobienstwa. Z tego co nam mowila matematyczka, na maturze lubia
laczyc chocby ten rachunek prawdopodobienstwa albo pochodne (ekstrema) z
brylami (np. cos w stylu: "Jakie maja byc wymiary pudelka pod warunkiem,
ze
(...), aby zuzyc na nie jak najmniej kartonu.").


Jakie jest wtedy prawdopodobieństwo, że losowo wybrana
ściana, wycięta z tego kartonu zawiera w sobie trójąt o największym
polu narysowany na środku tej tektury...


Co do godzin matematyki, to w mat-fizie, w porownaniu z klasami ogolnymi,
mamy ich i tak pod dostatkiem (5 tygodniowo).


Oj tak, dostatek, że nie wiem... Ja miałem 6, bo doszła godzina wychowawcza
i jedną godzinę tygodniowo gratis od naszej pani na powtórzenie od pierwszej
klasy.





Temat: Zadane prace domowe i sprawdziany na najbliższy tydzień.
Przepraszam, lecz chciałbym wiedzieć w jaki sposób wasze wypowiedzi wiążą się z ostatnimi postami? Samemu jakoś nie mogę dojść do żadnego rozsądnego wniosku.

Dodane: Pią 17:51, 25 Maj 2007

Zadania domowe na tydzień przełomowy maja i czerwca (Trwający od 28.V do 1.VI.2007r. ).:

Na Poniedziałek:
1. Informatyka:
- (PRACA NA PODWYŻSZENIE OCENY) - Jest przedostatni termin na pokazanie strony internetowej, która może podwyższyć ocenę;
2. J. Francuski (Z p. mgr M. Kasprzak)*:
- ex. 1, 2, 3 p. 63 ( une feuille du papier qui a été donnée a nous par Mme Kasprzak.) ;
3. J. Angielski* (będzie jednak zastępstwo):
- Write the end of the story (It's situated on the comic strip, pg. 24, 25) im form of a or a dialogue; not more than 100 words,
- student's book, ex. 3 pg. 24;
4. WDŻ : BRAK;
5. Biologia :
- z. ćw., do str. 99 (?), tematu 21,
- PRZEDOSTATNI TERMIN NA PRZYNIESIENIE PORTFOLIO, LUB PREZENTACJI;

Na Wtorek:
1. J. Francuski (Z p. mgr J. Szafarkiewicz)*: BRAK;
2. Matematyka:
- Poprawić pracę klasową, bądź dokończyć rozwiązywanie zadań z drugiej grupy (jako dokończenie pracy na lekcji),
- Wykonać ostrosłup dowolną techniką;
3. J. Polski :
- Przeczytać książkę A. Mickiewicza p.t. "Pan Tadeusz";

Na Środę ::
2. Chemia* :
- Sprawdzić, jakie sole występują w Twoim domu;
3. Geografia:
- Kupić i przynieść zeszyt ćwiczeń od GEOGRAFII REGIONALNEJ ŚWIATA wydawnictwa NOWA ERA (obowiązkowo, każdy powinien mieć swój zeszyt ćwiczeń) ,
- Kupić i przynieść podręcznik o tej samej nazwie i tego samego wydawnictwa ( zadanie dodatkowe);
4. Historia** :
- "Jakie represje spotkały uczestników powstania listopadowego po jego upadku?" - Odpowiedzieć na to pytanie na podstawie str. 137 - 138 z podręcznika,
- Wypisać przywódców powstania z kartki p.t. "Kalendarium powstania listopadowego";

Na Czwartek :
1. Fizyka*:
- Uzupełnić punkty z tematu "Maszyny proste będące odmianami dźwigni" (jako dokończenie pracy na lekcji) robiąc krótkie notatki do każdego punktu na podstawie podręcznika i przyporządkowując do każdej rysunek dotyczący sposobu działania:
. . I. Kołowrót,
. . II. Bloczek stały (nieruchomy),
. . III. Bloczek ruchomy;
2. Muzyka:
- z. ćw. zad. 1 str. 31,
- z. ćw. zad. 5,6 sstr. 33 (na podstawie tematu z podręcznika: " Kompozytorzy Młodej Polski ");
3. Biologia***, ** :
- OSTATNI TERMIN NA PRZYNIESIENIE PORTFOLIO, LUB PREZENTACJI.

Sprawdziany odbywające się w dniach 28.V- 1.VI.2007r.
1. Informatyka - sprawdzian z programu Microsoft Excel ( Poniedziałek, 28.V.2007 r.);
2. Matematyka - zaległy sprawdzian z tematy "Graniastosłupy" ( Wtorek, 29.V.2007 r.);
3. J. Polski - sprawdzian ze znajomości lektury p.t. "Pan Tadeusz" ( Wtorek, 29.V.2007 r.);
4. Muzyka - sprawdzian z grania na fletach ostatniego utworu (Czwartek, 31.V.2007 r.);
5. Matematyka - zaległy sprawdzian z tematu "Wielokąty i Okręgi" ( Czwartek, 31.V.2007 r.);
6. J. Angielski** - sprawdzian ze słownictwa i gramatyki z Unit 6 (Piątek, 1.VI.2007 r.).

Przypisy
* - dotyczy tylko I grupy
** - dotyczy tylko II grupy
*** - dotyczy wyjątkowo obu grup
* - ten przedmiot nie będzie tu umieszczany od następnego postu
** - ten tekst nie będzie tu umieszczany od nast. postu z powodu nie widzenia przyczyny, aby te działania kontynuować
*** - ten tekst/ wpis/ przedmiot jest tu umieszczony wyjątkowo - jego zapisanie nie będzie powtarzać się regularnie[/size]



Temat: Zadane prace domowe i sprawdziany na najbliższy tydzień.
Nie wiedziałem, że jest też odpowiedź dotycząca wypracowania, lecz jeśli są jeszcze potrzebne, mogę Ci je wysłać.

Zadania domowe na ostatni dzień kwietnia i dni: 8-11 maja :
Na Poniedziałek; 30.IV :
1. Informatyka: BRAK;
2. J. Francuski (Z p. prof. M. Kasprzak)*:
- Lire le dialogue de la page 24 et apprendre le vocabulaire de la leçon;
3. J. Angielski*:
- ex. 1 pg. WB/13;
4. WDŻ :
- Sprawdźić ilość punktów Apgara przy pierwszym pomiarze;
5. Biologia : BRAK;
Na Wtorek; 8.V. :
1. J. Francuski (Z p. prof. J. Szafarkiewicz)*: BRAK;
2. Matematyka: BRAK;
3. J. Polski :
- zad. 1 str. 158, podr.: część pierwsza, lub druga na kartkach A4 (część pierwsza zadania dotyczy zgromadzenia i analizy tekstów piosenek, zaś część druga - stworzenia własnego tekstu);
4. J. Francuski (Z p. prof. M. Kasprzak)*: (Będzie uzupełnione 30.IV.2007 r.);
Na Środę ; 9.V. ::
2. Chemia* : BRAK;
3. Geografia: BRAK;
4. Historia:
- Odpowiedzieć na punkt czwarty ("Reformy Napoleona"; z podzieleniem na te dotyczące centralizacji władzy i te, które są kontynuacją idei oświeceniowych) - jako dokończenie pracy na lekcji;
Na Czwartek :
1. Fizyka*:
- Odpowiedzieć na punkt czwarty ("Wyjaśnij na podstawie przykładów, że praca ma związek z energią") - jako dokończenie pracy na lekcji,
- zad. 3 - 5 str. 129, podr. - jako dokończenie pracy na lekcji;
2. Muzyka: BRAK.
Sprawdziany odbywające się w dniach 30.IV i 8 - 11.V.2007r.
1. Historia - Działy VIII i IX (Środa; 9.V).

Przypisy (dotyczy również komentarza) :
* - dotyczy tylko I grupy
** - dotyczy tylko II grupy
*** - dotyczy wyjątkowo obu grup
* - ten przedmiot nie będzie tu umieszczany od następnego postu
** - ten tekst nie będzie tu umieszczany od nast. postu z powodu nie widzenia przyczyny, aby te działania kontynuować
*** - ten tekst/ wpis/ przedmiot jest tu umieszczony wyjątkowo - jego zapisanie nie będzie powtarzać się regularnie[/size]

Na długi weekend nie ma więc, przynajmniej jak narazie, zbyt wielu zadań domowych (może być jeszcze duże zadanie z j. francuskiego z p. prof. M. Kasprzak): wiele z wypisanych przeze mnie punktów jest przecież jedynie dokończeniem pracy na lekcji. W związku z tym, gdyby ktoś nie mógł w domu znaleźć sobie żadnego zajęcia, może skonstruować ostrosłup - jak zasugerowała już z resztą pani prof. Eckert. Oprócz tego chciałbym przypomnieć, że 9.V.2007 roku jest ostatecznym terminem zapłaty na lekturę z j. francuskiego p.t. "Wakacje Mikołajka", zaś od ósmego maja wchodzi w życie nowy plan lekcji, który nie jest jeszcze podany na stronie naszego gimnazjum. Oprócz tego 30.IV.2007 roku może być przeprowadzona przedostatnia, lub trzecia, licząc od tyłu, lekcja języka angielskiego* (przed wystawieniem ocen), w związku z tym osoby zagrożone powinny się sprężyć z nadrabianiem ocen z tego przedmiotu.



Temat: Krótkie zadanka!


1.    Dany jest układ równań {x+2y=1
                                                {2x+2y=k    -tu jest jedna
klamra.
dla jakich wart. parametrów m i k układ ten ma nieskończenie wiele
rozwiązań.


A gdzie tu widzisz m? Takie zadania robi się stosując np. metodę
wyznaczników.


2.    Ułamek okresowy 2,3(6) zamień na ułamek zwykły.


Tu mamy zadanie dotyczące sumy szeregu geometrycznego zbieżnego.
Zauważ, że 2,3(6)=2,366666... = 2,3 + 0,06 + 0,006 + 0,0006 + ...
Ciąg 0,06, 0,006, 0,0006, ... jest geometryczny. Skorzystaj ze wzoru
na sumę nieskończenie wielu wyrazów takiego ciągu. Czy jest tu spełniony
tzw. warunek zbieżności?


3.    Oblicz miarę największego kąta w trójkącie o bokach dl. 3,5,7cm


Zastosuj tw. cosinusów. W trójkącie większy kąt leży zawsze naprzeciw
dłuższego boku, zastosuj więc odpowiednio to twierdzenie.


4.    Sprawdz czy podana równość jest torzsamością
(sinx/1+cosx)+(+cosx/sinx)=2/sinx


... to_ż_samością ...
Dla jakich x określona jest lewa, a dla jakich x prawa strona
tej równości?


5.    wyznacz współczynnik a i b tak aby W(x)=H(x), jeżeli
W(x)=(x^2+x-1)(ax+b) i H(x)=x^3+6x^2+4x-5


Kiedy równe są dwa wielomiany?


6.    Wyznacz wszystkie rzeczywiste wart parametru a dla którego nierówność
x^2-4x-3a+10 jest spełniona dla każdego x należącego do R.


Kiedy trójmian kwadratowy przyjmuje wyłącznie wartości dodatnie?


7.    Określ wzajemne położenie prostej 2x+3y-30=0 i okręgu x^2+y^2-4x-6y=0


Ile punktów wspólnych mogą mieć prosta i okrąg? Czy ta prosta przechodzi
np. przez środek tego okręgu?


8.    W ostroslupie czworokątnym prawidłowym krawędź boczna jest 1,5 razy
dluzsza od krawedzi podstawy. Oblicz sinus kąta nachylenia ściany boczej do
podstawy.


Zrób sobie dobry rysunek - reszta przyjdzie sama, jeśli potrafisz
dostrzec, w jakim trójkącie zmierzyć ten kąt.


9.    Sprawdz tozsamosc tgx+ctgx=1/sinxcosx dla  x różnego k*pi"/2 ; k
nalezy do C


Tu też trzeba Ci pomocy? Słyszałeś o jedynce trygonometrycznej?


10.    Oblicz sumę stu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego wiedząc ze
jego dwa wyrazy wynosza odpowiednio a10=8, a12=12.


Będę trochę uszczypliwy: jeśli nie znasz wzoru na sumę n początkowych
wyrazów ciągu arytmetycznego, to wypisz sobie te 100 wyrazów i dodaj
w słupku. Acha: trzeba określić pierwszy wyraz oraz różnicę tego ciągu.
Te dane wystarczą.


Jeszcze raz dziekuje.

Pozdrawia Paweł.


I co jeszcze? Czy swojemu nauczycielowi też byś powiedział: panie profesorze,
czy byłby Pan tak uprzejmy, że podałby mi Pan gotowe rozwiązania zadań. Wie Pan
przecież, że nie za bardzo u mnie z matmą, więc po co mam się męczyć. Acha -
nie chciałbym za bardzo wysilać się przy czytaniu, więc może Pan od razu podać
numery zadań, a jeszcze lepiej, gdyby od razu wpisał mi Pan rozwiązania do
zeszytu. Po co dwa razy się męczyć? Od pisania ręka przecież boli.

Tekst po ps. uważam po prostu za - najdelikatniej rzecz wyrażając - nonszalancki.

a staramy się udzielić pomocy. Gdy przeczytałem to ps., odechciało mi się
pisać, ale list zostawiłem w nadziei, że moje wskazówki jednak do czegoś Ci się
przydadzą. I naprawdę: uważaj na sformułowania, bo nie wiesz, z kim rozmawiasz.
I nie chodzi mi absolutnie o moją osobę, bo na grupie są ludzie zdecydowanie
bardziej ode mnie doświadczeni, utytułowani i po prostu bieglejsi w sztuce.
A w części są nauczycielami matematyki na wszystkich możliwych poziomach
(do tej grupy i ja się zaliczam). A to, co chcę tu powiedzieć, zmierza do tego,

w powyższym akapicie. Szanuj więc również grupowiczów, którzy tylko ze swej
dobrej woli i zamiłowania do matematyki udzielają tu odpowiedzi.





Temat: stereometria (czwarta klasa szkoły średniej )
witam :)

w akcie desperacji pomyślałem, że zajrzę na tę grupę.
na początek trochę o mnie - chodzę do czwartej klasy
pięcioletniego technikum i o ile w podstawówce byłem
z matematyki praktycznie najlepszy (jestem ostatnim
rocznikiem, który idzie bez reformy, czyli miałem
osiem klas podstawówki), teraz nie rozumiem kompletnie
nic. wina nauczycielki, która nie potrafi uczyć, tylko
zadaje całe strony prac domowych, których po prostu
nie rozumiem, więc nie jestem w stanie robić. każdy
w klasie i wiele osób z innych klas tak twierdzi,
ale nikt jej tego nie powie, a ja dodatkowo chorowałem
trochę w drugiej klasie i tak się to wszystko od tej
choroby za mną ciągnie. mniejsza.

generalnie sytuacja wygląda tak, że w pierwszym semestrze
miałem same jedynki bez ani jednej oceny pozytywnej,
oczywiście jedynka na półrocze, kobieta nawet nie chce
ze mną rozmawiać, bo twierdzi, że nic nie robię na lekcji
(no bo jak mam robić skoro nic nie rozumiem...). mimo
wszystko chciałbym jakoś zdać, tylko nie wiem, od czego
zacząć. na kolegów z klasy nie ma co liczyć, bo "nie mają
czasu", poza tym nawet jeśli by mieli, to nie chcę im go
zabierać, bo potem jak będą chcieli coś, na co niekoniecznie
będę chciał się zgodzić, będą mi to wypominali. stąd prośba
do was - czy możecie polecić jakieś godne zaufania, rzetelne
źródła wiedzy na temat stereometrii (teraz to przerabiamy)?
coś online, bo tak już mam, że na komputerze najlepiej mi
się wszystkiego uczy. nie proszę o korepetycje, bo za to
mogę zapłacić, ale myślę że z odpowiednimi materiałami
sam jestem w stanie to zrozumieć. za tydzień będzie
sprawdzian i jak go nie napiszę, to leżę, a jak nie
zrozumiem tej stereometrii to nie napiszę. jeśli
zrozumiem to jak znam siebie napiszę najlepiej
w klasie, bo taki już jestem, że albo kompletne
dno, albo same sukcesy.

kilka zadań typu takiego, który ma być na tym sprawdzianie
(zbiór zadań "i ty zostaniesz euklidesem" dla klas czwartych):

5.86. pole powierzchni kuli wpisanej w stożek jest 16/9
razy większe niż pole podstawy tego stożka. oblicz sinus
kąta rozwarcia tego stożka.

5.87. na kuli opisano stożek. stosunek pola podstawy stożka
do pola powierzchni kuli jest równy 3/4. oblicz stosunek
objętości kuli do objętości stożka.

5.88. w kulę o promieniu R wpisano stożek, którego tworząca
jest widziana ze środka kuli pod kątem o mierze alfa. wyznacz
pole powierzchni całkowitej i objętość stożka.

5.89. w stożek o promieniu podstawy r i wysokości długości
h wpisano sześcian. oblicz długość krawędzi sześcianu.

5.90. na ostrosłupie prawidłowym czworokątnym o wysokości
długości h, w którym krawędź boczna jest nachylona do
płaszczyzny podstawy pod kątem o mierze alfa, opisano
stożek. oblicz promień podstawy stożka.

gdyby ktoś miał jakieś pomysły, od czego zacząć (generalnie
mi się to wszystko miesza :/), prosiłbym o kontakt, albo na

3868686).

z góry dziękuję :)





Temat: Wyniki tegorocznych matur.
No cóż, rozważaliśmy sobie teoretycznie. Ale tak przepychać możemy się ad mortam defecatam, więc wziąłem maturę próbną z 2005 roku, zestaw MENowskich celów edukacyjnych i proszę, oto jest wynik porównania:

Przypominam zakres umiejętności po gimnazjum

1.Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora; porównywanie liczb wymiernych; procenty i ich zastosowania praktyczne; potęga o wykładniku całkowitym; własności potęgowania; pierwiastki i ich podstawowe własności.
2.Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych; przykłady liczb niewymiernych.
3.Zapisywanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych; wzory skróconego mnożenia.
4.Przykłady funkcji (również nie liczbowych i nie liniowych); odczytywanie własności funkcji z wykresu.
5.Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą; układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna.
6.Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych (tam gdzie to możliwe z użyciem technologii informacji).
7.Proste doświadczenia losowe.
8.Wielokąty, koło i okrąg; symetralna odcinka i dwusieczna kąta; kąt środkowy i kąt wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.
9.Przykłady przekształceń geometrycznych.
10.Obwód i pole wielokąta; pole koła i długość okręgu.
11.Twierdzenia o związkach miarowych w figurach; twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowania; figury podobne.
12.Prostopadłość i równoległość w przestrzeni; graniastosłupy proste, ostrosłupy i bryły obrotowe (walec, stożek, kula); obliczanie pól powierzchni i objętości wielościanów oraz brył obrotowych.

Osiągnięcia
1.Przeprowadzanie nieskomplikowanych rozumowań matematycznych.
2.Posługiwanie się własnościami liczb i działań oraz własnościami figur przy rozwiązywaniu zadań.
3.Posługiwanie się kalkulatorem przy rozwiązywaniu typowych zadań.
4.Dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie zależności funkcyjnych; interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów, tabel.
5.Prezentowanie z użyciem języka matematyki wyników badania prostych zagadnień.

Matura próbna z roku 2005

Zadanie 1. (3 pkt)
Dane są zbiory: A={x∈R: x−4≥7} , B= {x∈R:x2>0}. Zaznacz na osi liczbowej:
a) zbiór A,
b) zbiór B,
c) zbiór C=BA.

Do zrobienia bez problemu, 3 punkty

Zadanie 2. (3 pkt)
W wycieczce szkolnej bierze udział 16 uczniów, wśród których tylko czworo zna okolicę. Wychowawca chce wybrać w sposób losowy 3 osoby, które mają pójść do sklepu. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że wśród wybranych trzech osób będą dokładnie dwie znające okolicę.

Nie do zrobienia, 0

Zadanie 3. (5 pkt)
Kostka masła produkowanego przez pewien zakład mleczarski ma nominalną masę
20 dag. W czasie kontroli zakładu zważono 150 losowo wybranych kostek masła. Wyniki
badań przedstawiono w tabeli.

Oczywiście, gimnazjalista policzy co najwyżej średnią 1 pkt

Zadanie 4. (4 pkt)
Dany jest rosnący ciąg geometryczny, w którym a1 = 12 , a3 = 27 .
a) Wyznacz iloraz tego ciągu.
b) Zapisz wzór, na podstawie którego można obliczyć wyraz an, dla każdej liczby naturalnej n
c) Oblicz wyraz a6 .

Do zrobienia bez problemu 4 punkty

Zadanie 5. (3 pkt)
Wiedząc, że 0o ≤ α ≤ 360o , sin α < 0 oraz 4tg α = 3sin 2 α + 3cos2 α
a) oblicz tg α ,
b) zaznacz w układzie współrzędnych kąt α i podaj współrzędne dowolnego punktu, różnego od początku układu współrzędnych, który leży na końcowym ramieniu tego kąta.

Nie da rady 0

Zadanie 6. (7 pkt)
Państwo Nowakowie przeznaczyli 26000 zł na zakup działki. Do jednej z ofert dołączono rysunek dwóch przylegających do siebie działek w skali 1:1000. Jeden metr kwadratowy gruntu w tej ofercie kosztuje 35 zł. Oblicz, czy przeznaczona przez państwa Nowaków kwota wystarczy na zakup działki P2.

Pitagoras + Tales, bez problemu 7 punktów

Zadanie 7. (5 pkt)
Szkic przedstawia kanał ciepłowniczy, którego przekrój poprzeczny jest prostokątem.
Wewnątrz kanału znajduje się rurociąg składający się z trzech rur, każda o średnicy zewnętrznej 1 m. Oblicz wysokość i szerokość kanału ciepłowniczego. Wysokość zaokrąglij do 0,01 m.
(tu rysunek)
Potrzebna jest wysokość trójkąta równobocznego, reszta to dodawanie ze zrozumieniem. bez problemu 5 pkt

Zadanie 8. (5 pkt)
Dana jest funkcja f (x) = −x 2 + 6x − 5 .
a) Naszkicuj wykres funkcji f i podaj jej zbiór wartości.
b) Podaj rozwiązanie nierówności f (x) ≥0.

brak funkcji wyższych stopni niż 1, 0 punktów

Zadanie 9. (6 pkt)
Dach wieży ma kształt powierzchni bocznej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
którego krawędź podstawy ma długość 4 m. Ściana boczna tego ostrosłupa jest nachylona do
płaszczyzny podstawy pod kątem 60o .
a) Sporządź pomocniczy rysunek i zaznacz na nim podane w zadaniu wielkości.
b) Oblicz, ile sztuk dachówek należy kupić, aby pokryć ten dach, wiedząc, że do pokrycia
1m2 potrzebne są 24 dachówki. Przy zakupie należy doliczyć 8% dachówek na zapas.

POtrzebne jest pole powierzchni trójkąta (podstawa * wysokość), nie ma problemu 6 pkt

Zadanie 10. (6 pkt)
Liczby 3 i 1 są pierwiastkami wielomianu W(x) = 2x3 + ax2 + bx + 30.
a) Wyznacz wartości współczynników a i b.
b) Oblicz trzeci pierwiastek tego wielomianu.

Oczywiście nie da się, 0 punktów

Zadanie 11. (3 pkt)
wymaga znajomości ciągów, 0 punktów

Podsumujmy

punkty z zadań
3
0
1
4
0
7
5
0
6
0
Razem 26

Do zdobycia jest 50 punktów, zalicza 30% = > do zaliczenia potrzebne jest 15 punktów.
Gimnazjalista zdał i to ze sporym zapasem.

Czy są jakieś pytania?

Szablon by Sliffka